Auditul Apei si Programe de Control a Pierderilor

 

Capitolul 1

Operatiuni de audit al aprovizionarii cu apa si control al pierderilor .

Sistemele de aprovizionare cu apa potabila a comunitatilor din jurul lumii au fost esentiale in evolutia si imbunatatirea conditiei umane prin asigurarea si promovarea sanatatii , sigurantei si igienei in randul populatiei .

Cu toate ca de sute de ani societatiile au construit si elaborat  sisteme de aprovizionare cu apa , majoritatea acestora fiind sisteme de tevi prin pamant si statii de tratare a apei pentru a o aduce la standarde destinate consumului uman , toate acestea reprezentand costuri si investitii destinate dezvoltarii vietii de zi cu zi , adesea exista pierderi de apa si foarte multe statii ce asigura apa potabila opereaza cu pierderi majore . Pierderea apei este o problema esentiala pentru autoritati intr-o lume in care cresterea populatiei este constanta insa resursele de apa sunt limitate . Acest articol vine in ajutorul statiilor de tratare a apei oferind un set de tehnici pentru a instaura stabilitatea si a controla pierderile .

Instalatiile de apa sufera o varietate de pierderi , cum ar fi , scurgerea prin tevile de distributie , care odata luate in considerare de operator sunt cunoscute ca si Pierderi Reale , acestea fiind un tip primar de pierderi . Insa , exista si pierderi datorate unei contabilitati slabe , a inexactitatii la masurare sau a consumului neautorizat . Acestea sunt colectiv recunoscute ca Pierderi Aparente .

 

Pentru a controla aceste pierderi este esential , ca prim pas , instaurarea si efectuarea unui audit al apei pentru a identifica natura si volumul de pierderi existente intr-o instalatie de apa .

Un Audit a fost definit ca fiind ,, o reexaminare a contabilitatii financiare pentru a se verifica acuratetea acesteia ,, , o parte esentiala a unui management prolific al unei statii de apa fiind mentinerea unei evidente precise asupra tranzactiilor si distributiilor catre clienti .

Auditul apei exista de obicei sub forma unui dosar ce detaliaza varietatea consumului si pierderilor ce exista intr-un sistem de distributie a apei spre comunitate . Acesta urmareste, de obicei, parcursul apei , pornind cu site-ul de extragere sau tratament , prin conductele de distributie , si pana la consumatori . In paralel cu auditul apei exista si calculul de echilibru al  apei ce urmareste toate aceste date si functioneaza dupa o teorie ce spune ca toata cantitatea de apa trimisa in sistemul de distributie , ar trebui sa fie egala cu cantitatea de apa scoasa din sistemul de distributie .

In anul 2000 , Asociatia Internationala a Apelor (IWA , in engleza ) a publicat manualul ,,Indicatori de performanta pentru serviciile livratoare de apa,,. Acest manual a inclus descrieri ale metodologiei ce a stat la baza auditelor de apa din perioada 1997-2000 performate de catre un grup de 5 tari , ce include American Water Works Association si se regasesc sub denumirea IWA ( Water Loss Task Force ). Scopul primar al acestei forte de munca a fost de a extrage cele mai bune metode de audit al apei din jurul lumii si a le reorganiza intr-o singura metodologie care sa actioneze la nivel global .

Importanta auditelor si a controlului pierderilor se regasesc prin faptul ca aduc beneficii importante in 4 aspecte primare , si anume :

1 . Managementul resurselor apei , prin limitarea extragerilor ne necesare si risipitoare de apa

2 . Financiar , optimizand recuperarea veniturilor de la datornici

3 . Operational , minimizand disruptiile in sistemul de distributie , optimizand eficienta livrarii apei , si genrand date de performanta fiabile

4 . Integritatea sistemului , reducand sansele unei potentiale contaminari .

Toti distribuitorii de apa potabila sunt obligati sa respecte aceste norme iar auditele de apa si programele de preventie a pierderii de apa executate corect vin in sprijinul unei relatii optime intre distribuitorii de apa si consumatori .

Beneficiile specifice ale auditelor si controlului pierderilor includ :

  • Reducerea pierderilor aparente , imbunatind astfel partea financiara prin recuperarea veniturilor pierdute de la consumatorii sub-taxati sau ce folosesc apa in mod ilegal
  • Reducerea pierderilo reale , salvand costurile de curent , mentenanta si tratament
  • Imbunatatirea integritatii datelor . Auditul prin sunet a apei imbunatateste acuratetea si integritatea sistemelor de apa .
  • O folosire mai buna a resurselor de apa disponibile , controland pierderile si supra-saturarea resurselor de apa .
  • Accentuarea cunostiintelor sistemelor de distributie de apa . In timpul auditelor de apa personalul se familiarizeaza cu metodologia sistemelor de distributie (cunoasterea locatiei canductelor si supapelor , nivelelor de presiune etc) si ofera astfel un timp de raspuns imbunatatit .
  • Cunostiinte sporite despre contoarele de apa ale clientilor si sistemelor de taxare .
  • Asigurarea sanatatii publice , prin o mentenanta mai buna a sistemelor de distributie .
  • Relatii mai bune cu publicul
  • Raspundere redusa , printr-o informare corespunzatoare a publicului asupra normelor de siguranta se pot evita procese legale costisitoare.
  • Reducerea disruptiilor catre consumatori , prin reparea mai multor scurgeri de apa pe baza unui program bine pus la punct .
  • Recenzii favorabile din partea comunitatii financiare , instaurand cu ajutorul auditului o credibilitate ridicata a statiei de apa in ochii comunitatii , asigurand astfel fonduri pentru dezvoltare .

 

VIP