Este ora 21 şi telefonul dispeceratului central al operatorului de apă sună necontenit. Dispecerul, un tip amabil răspunde la telefon :

-Alo ! Dispeceratul companiei de apă ?

-Bună seara ! Aici dispeceratul companiei de apă. Cu ce vă putem ajuta ?

-Numele meu este Georgel, locuiesc pe strada X la numărul Y şi nu am apă. Cât de urgent puteţi veni să îmi rezolvaţi problema ?

-În zona dumneavoastră nu avem nici o intervenţie şi nu ştim de nici o avarie care ar putea să vă afecteze. Nici sistemele de monitorizare ale presiunii nu indică existenţa unei probleme în zona dumneavoastră. De cât timp aţi sesizat că nu aveţi apă ?

-Doream să fac o baie şi nu am apă… cam de 15 minute. Deci cât de repede puteţi veni să rezolvaţi problema ?

-Aţi putea să verificaţi dacă în căminul de apometru se poate observa ceva neobişnuit ?Ar putea să existe un defect la apometrul dumneavoastră. Poate aveţi posibilitatea să întrebaţi şi vecinii dacă au apă.

– Desigur, revin imediat…

……………………………………………………………………….

Povestea aceasta este una clasică, o poveste foarte des întâlnită mai ales în anotimpul rece atunci când din cauza diferenţelor mari de temperatură apar probleme nedorite : apometre îngheţate, apometre sparte, dopuri de gheaţă, conducte sparte, etc.

Pentru o localitate mică apariţia mai multor avarii într-o perioadă scurtă de timp poate avea urmări pentru întreaga localitate. De exemplu apariţia mai multor apometre sparte datorită îngheţului, apariţia unor avarii la conductele de aducţiune pot face ca rezervorul acelei localităţi să nu facă faţă debitului pierdut iar pentru a preveni forţarea pompelor se va lua măsura închiderii întregului sistem de alimentare până se remediază avariile apărute. Sectorizarea reţelei cu vane funcţionale ar ajuta enorm în a putea izola doar acele zone cu avarii fără a pedepsi pe toţi abonaţii.

Ce este de făcut ?

În primul rând informarea abonaţilor cu privire la măsurile ce trebuiesc luate din timp pentru a preveni îngheţarea apometrelor (izolarea căminelor şi a apometrelor, a robineţilor interiori, golirea instalaţiilor utilizate vara la udat, etc ). Pentru a preveni îngheţarea branşamentului se poate lăsa apa să curgă astfel apa aflându-se în mişcare nu va îngheţa. Dacă totuşi a îngheţat va trebui adusă o sursă de căldură precum un uscător, o lampă de încălzire pentru a ajuta la dezgheţare.

Operatorul trebuie să facă anual o mentenanţă a tuturor activelor sale, o curăţare a căminelor de vane, ungerea şi manevrarea vanelor, testarea hidranţilor, o campanie periodică de verificare a reţelei din punct de vedere a pierderilor de apă precum şi remedierea tuturor defectelor găsite.

Toate lucrările noi trebuiesc preluate şi verificate dacă corespund din punct de vedere tehnic : respectă adâncimea de îngheţ, există izolaţii termice împotriva îngheţului la capacele căminelor, etc.

Statistic vorbind atunci când diferenţele de temperatură sunt foarte mari apar cele mai multe avarii în special la conductele din fontă cenuşie. Pregătirea pentru sezonul rece include şi aprovizionarea cu materiale de calitate bună, mobilizarea tuturor echipelor disponibile pentru a putea interveni cu promptitudine, echipamente şi utilaje gata de intervenţie.