Alin Anchidin – Cine eşti şi cu ce te ocupi ?veronel guiman

V.G. – Veronel Guiman. Consultant în Managementul Motivației, autor și antreprenor.

A.A. – Ce pregătire profesională ai şi ce te recomandă ?

V.G. – Ca și educație formală sunt economist, dar îmi place foarte mult latura umană, de relații sociale și performanță. Mă recomandă fondarea primului serviciu profesionist de motivare prin SMS, peste 100.000 de cititori unici ai blogului VMotivation, lansarea cărții „Dușul cu Motivație” și, cel mai important, rezultatele clienților mei.

 

A.A. – De cât timp te ocupi de domeniul MOTIVARE  PROFESIONALĂ ?

V.G. – Neoficial de 3 ani, de când am început să studiez domeniul, iar cu rezultate în Managementul Motivației,  de 1 an.

 

A.A. – Există o definiţie a motivării ?

V.G. – Steers și Porter, doi cercetători americani o definesc ca fiind „cea care energizează și direcționează un comportament” și mai sunt multe definiții în cărțile de specialitate. Nu e o definiție universală, iar eu o văd ca fiind „scânteia ce aprinde focul acțiunii”.

Ce e important aici, e faptul că motivația poate să apară numai cu un motiv, adică un „de ce”.

 

A.A. – Care este mottoul tău preferat ?

V.G. – E ceea ce îmi spun când îmi e greu: „Dacă ar fi ușor, ar face-o toată lumea.” J

 

A.A.  – Care este mentorul tău şi ce cărţi recomanzi celor care vor să se educe ?

V.G. – Am mai mulți mentori, cei mai mulți sunt cei pe care îi citesc sau urmăresc în materiale video: Brendon Burchard, Eben Pagan. Din România, îmi plac mult valorile lui Lorand Szasz și mai am câțiva mentori antreprenori sau manageri executivi ca re mă ajută cu sfaturi.

 

A.A. – Lidership = viziune x motivaţie x elan. Cum se pot dobândi aceste 3 dimensiuni ale lidershipului ?

V.G. – Habar nu aveam că acestea sunt dimensiuni ale leadership-ului. Eu mă pricep la managementul motivației. Cred că orice abilitate se obține prin practică repetată. Aflii metoda de învățare a abilității (procedura) și apoi repeți. Așa se reconfigurează circuitele din creier care îți schimbă obiceiuri și comportamente. J

 

A.A. -Dacă am găsit viziunea cum găsim încrederea că ceea ce facem este cel mai bine ?

V.G. – Personal, cred că e normal să ai unele îndoieli, dar totuși să faci pasul în întuneric. Dacă pleci de la convingerea că „totul e un test” nu o să îți mai fie frică de eșec. Am picat multe teste la facultate, dar le-am dat din nou și, spre surprinderea mea, am terminat facultatea. J)

 

A.A. -Cât de motivat trebuie să fi pentru ai putea motiva pe alţii ?

V.G. – Cel mai motivat. Nu poți motiva prin discursuri sau prin tehnici rapide. Cel mai ușor poți motiva prin exemplul tău, prin ceea ce faci. Adică prin comportament.

 

A.A. – Dacă e nevoie să fim motivaţi pentru a motiva, atunci cine ne motivează pe noi ?

V.G. – În sens tehnic, e o serie de hormoni (dopamina, endorfina, serotonina și oxitocina) care ne motivează și doar 2 dintre ei se activează în prezența oamenilor. Deci te poți motiva pe termen scurt și singur.

Cea mai mare recomandare a mea e să îți iei 2-3 oameni de încredere lângă tine, pentru care să faci orice. Oferă-le maximum de încredere și vei avea un grup de oameni care te motivează.

Suntem ființe sociale și avem nevoie de oameni pentru a rămâne motivați. Dar nu trebuie să așteptăm motivația de la ceilalți, ci trebuie să oferim noi. Necondiționat. Fără a aștepta ceva în schimb. J

 Motivare

A.A. -Ce reprezintă piramida lui Maslow ?

V.G. – Am scris despre ea în Dușul cu Motivație. E o structură de nevoi, clasificate în ordinea importanței. Foarte relevant e să știm că nu pentru toată lumea structura e aceeași, adică putem avea nevoi diferite.

În plus, Maslow spune că nu e nevoie de îndeplinirea 100% a unei nevoi pentru a trece la nivelul următor și că oamenii sunt multimotivați.

Piramida-lui-Maslow (1) 

A.A. -Banii reprezintă o motivare ? Dacă NU cu ce îi putem înlocui ?

V.G. – Pe lângă Maslow, Herzberg a dezvoltat  o teorie foarte bună, în care spune că nevoile sunt împărțite în factori igienici și de dezvoltare.

La cei igienici intră siguranța personală, salariul, relațiile de la job etc., pe când cei de dezvoltare sunt cei ca satisfacția în muncă, avansarea sau dezvoltarea persbanională. Cred că banii sunt un motivator până în momentul în care acoperă nevoile de bază sau în cazul în care sunt foarte mulți, adică de câteva zeci-sute de ori mai mult decât ai câștiga acum.

Când nu sunt îndeplinite nevoi ca siguranța personală, încrederea în grup, relații de calitate la job, apare demotivarea și banii sunt folosiți ca pretext pentru a pleca de acolo. „Măcar de aș fi fost plătit foarte bine.”

A.A. -Care sunt etapele motivării unei echipe ?

V.G. – În cursurile de managementul motivației văd 4 etape: Motivația Incipientă, Motivația Inconștientă, Motivația Inteligentă și Motivația Ideală.

1. Incipientă: element de bază, în care înțelegi principalele concepte referitoare la motivație
2. Inconștientă: element în care înțelegi factorii care lucrează în mod inconștient în corpul uman în diverse situații de echipă.
3. Inteligentă: element bazat pe pe abilități de controlare, gestionare și direcționare a emoțiilor.
4. Ideală: element bazat pe dezvoltarea pe termen mediu și lung a propriilor abilități de motivare și a stilului propriu de motivare.

 

motivating-employees

Am atașat aici o serie de tehnici:

Ø Felicitarea angajatului cu performanțe de către manager;
Ø Delegarea responsabilităților pentru o perioadă scurtă de timp către alt angajat;
Ø Posibilitatea de a alege un element de decorare a biroului dintr-un set standard oferit de firmă;
Ø Oferirea de cadouri ca o jucărie pentru copil sau o carte;
Ø Întâlniri de management pentru celebrarea succesului colectiv sau individual;
Ø Folosirea unui sistem pe bază de punctaje, nivelul acestora fiind direct proporțional cu bonusurile oferite;
Ø Instituirea de premii ca „Angajatul lunii”, „Echipa lunii”, „Liderul lunii” etc. ;
Ø Folosirea unui loc cu fotografii cu angajații merituoși, nou-veniți, care lucrează la un proiect important, care au lucrat un număr de ani pentru companie;
Ø Acțiuni pentru „Colegul lunii” sau „Profesionistul Nr. 1”, votați prin intermediul unei urne amplasate pe hol;
Ø Acordarea de diplome și premii pentru rezultate bine specificate, cuantificabile, inițiative deosebite, perseverență etc;
Ø Sevicii plătite de firmă cu ocazia deplasărilor în interes de serviciu;
Ø Servicii oferite gratuit sau parțial gratuit din ceea ce oferă firma;
Ø Realizarea de activități în afara firmei: mers în parc, la film sau la muzeu;
Ø Oferirea unui curs pe o temă aleasă de angajat sau de companie;
Ø Zile tematice, în care angajații să discute cu persoane din diverse arii de expertiză;
Ø Articole personalizate cu numele angajatului și cu numele firmei;
Ø Posibilitatea de a alege un premiu dintr-o listă oferită de către companie;
Ø Felicitare personală de la mangerul general, la telefon sau scrisă;
Ø Dreptul de a delega o acțiune dintre cele de care e responsabil;
Ø O cină cu președintele companiei;
Ø O masă cu un coleg din companie;
Ø Oferirea de cărți din fondurile firmei;
Ø Petreceri surpriză pentru anumiți membrii;
Ø Celebrarea unui departament cu rezultate deosebite;
Ø Celebrarea unei anumite perioade petrecută în firmă (5-10 ani, celebrat trimestrial);
Ø Ziua în care toată lumea se îmbracă altfel;
Ø Sărbătorile tradiționale;
Ø Ziua companiei;
A.A. -Un factor important în a te implica in acţiuni este teama de eşec.Cum poate fi depăşită teama de eşec ?

V.G. – Acționezi. Cu cât stai mai mult și îți faci scenarii, cu atât o să rămâi mai „înțepenit în proiect”.

 

A.A. -Frica de succes poate reprezenta o demotivare ? Cum o putem depăşi ?

V.G. – La fel ca pe cea de eșec. Acționezi. J

 mot

A.A. -Ce importanţă are în motivare mintea conştientă şi mintea inconştientă ?

V.G. – Personal, consider că inconștientul face peste 95%.

 

A.A. -Cum se distruge motivarea ?

V.G. – Prin mediu toxic și prin oameni toxici. J

 demot

A.A. -Ce impact are NLP-ul în motivare ?

V.G. – Nu am studiat NLP. J

 nlp

A.A. -Ce factori influenţează motivarea ? Stresul poate fi depăşit ?

V.G. – Cred că cei mai importanți sunt mediul și oamenii.

Cu stresul e o discuție lungă tare. Cred că mai bine pleci dintr-un mediu stresant, pentru că te distruge pas cu pas. Asta dacă nu ești masochist J)

 

A.A. -Cum putem să devenim motivatori pentru echipa din care facem parte ?

V.G. – Prin puterea exemplului. Muncești cel mai mult, faci cele mai multe sacrificii și ajuți pe toată lumea.

 

A.A. -Cum se acordă feedback şi aprecieri ?

V.G. – Acorzi de fiecare dată aprecieri când observi un rezultat bun.

Feedback-ul trebuie să fie despre comportament, nu despre persoană. Nu îi spui unui om că e prost (atac la persoană), ci îi spui că ai aprecia dacă ar învăța mai mult (acțiune).

A.A. -Cum să aplicăm motivarea în cadrul familial – cu copii, prietenii, etc. ?

V.G. – Ascultă-i. J

 

A.A.- Acţiunile noastre se bazează pe : dorinţe, nevoi, compromisuri . Cum ne putem motiva sau cum îi putem motiva pe alţii pentru a acţiona ?

V.G. – Oamenii vor acționa în funcție de motivele lor, așa că află-le și vorbiți despre ele. Nu poți motiva pe cineva să cânte la saxofon dacă vrea să fie contabil. J

 

A.A. – Cum poţi să rămâi motivat ?

V.G. – Am scris o carte, o puteți comanda la… J))

Glumesc. Sunt 2 etape de bază: 1. Setează-ți o viziune mare pe care să o simți constant în interiorul tău. Viziunea mea e să ajut 100.000 de români prin produsele sau serviciile mele. 2. Fă pași concreți și monitorizează-ți progresul.

 

Mulţumesc pentru amabilitate.

Mersi. 😀